Rzadko zdarza się, aby samochód ciężarowy uległ awarii w pobliży warsztatu naprawczego albo podczas postoju w bazie. Zdecydowanie częściej siłownik hamulca, amortyzatory tir lub elementy zawieszenia czy układu hamulcowego szwankują w trasie, w dodatku daleko od domu. Jak sobie poradzić w takiej sytuacji?

 

Podstawowe narzędzia

Niektóre usterki nie są skomplikowane w naprawie, jednak bez ich usunięcia dalsza jazda jest niemożliwa, a klasycznym przykładem może być przepalona żarówka. Kierowca powinien poradzić sobie z jej wymianą samodzielnie, o ile będzie miał zestaw podstawowych narzędzi i oczywiście żarówkę na wymianę. Podczas zakupów należy więc sprawdzić, czy wybrany produkt ma homologację. Podobnie jest w przypadku uszkodzonej opony, może wydawać się, że wymiana koła ciężarówki, zwłaszcza przy ulewnym deszczu lub na mrozie, to niewykonalne zadanie. Jeśli jednak kierowca ma do dyspozycji przekładniowy klucz do kół i podnośnik hydrauliczny o odpowiednio dużym udźwigu i z tą usterką powinien uporać się bez większych problemów. Dlatego też tak ważne jest, aby wyruszając w trasę samochodem ciężarowym zawsze zabierać ze sobą komplet podstawowych narzędzi. Nie zajmą one wiele miejsca, a będą nieocenione w razie niewielkich usterek.

 

Poważniejsze naprawy

W drodze niestety mogą zdarzyć się również znacznie poważniejsze awarie, których naprawa wymaga zastosowania bardziej zaawansowanych narzędzi niż podstawowy zestaw kluczy. Regularne serwisowanie pozwala w pewnym stopniu takie przypadki ograniczyć, ale nie zawsze jest to możliwe. W razie uszkodzenia sprzęgła lub silnika konieczne więc bywa dostarczenie ciężarówki za pomocą lawety do mechanika. Inne rozwiązanie to skorzystanie z usługi mobilnego serwisu tirów – mechanik dojeżdża do samochodu ciężarowego odpowiednio wyposażonym busem. Ma w nim nie tylko specjalne narzędzia, ale też części do samochodów ciężarowych. Naprawa odbywa się w miejscu awarii, przez co nie ma konieczności zamawiania lawety. Jest to bardzo wygodne, dlatego warto mieć w trasie kontakt do takiego „mobilnego” mechanika.