Eksploatacja samochodów ciężarowych sprawia, że po pewnym czasie konieczna jest naprawa, a niekiedy nawet wymiana zużytych części. Oczywiście w każdym przedsiębiorstwie ważne jest ograniczenie kosztów, jednak w przypadku naprawy tirów nacisk należy kłaść na inne kwestie.

Nie muszą być oryginalne

Mogłoby się wydawać, że tylko oryginalne części DAF, Neoplan lub Renault będą na tyle dobrej jakości, że nie zawiodą przez długi czas. Trzeba jednak wiedzieć, że niektóre zamienniki pochodzą z dokładnie tej samej linii produkcyjnej co części oryginalne. Ponieważ jednak nie mają logo znanej marki samochodowej, a nieco mniej znanej firmy, są one dostępne w niższych cenach. Pod względem jakości jednak się nie różnią, dlatego zakup takich zamienników z pewnością będzie korzystny, tym bardziej, że każdemu przedsiębiorcy zależy przecież na maksymalnym ograniczeniu kosztów.

 

Jakie wybierać?

Co prawda stosowanie zamienników nie jest błędem, a nawet pozwala ograniczyć koszty naprawy nie wpływając jednocześnie na zakup wymienianych w samochodzie ciężarowym elementów. Trzeba jednak mieć świadomość, że nie każda z takich części będzie równie niezawodna. Na rynku nie brakuje przecież tanich podróbek i o ile większość części produkowanych w Europie i Ameryce ma zadowalającą jakość, o tyle trzeba uważać na te sprowadzane z Chin. Jest to ważne z kilku powodów. Najważniejszym jest na pewno bezpieczeństwo. Nietrwałe części mogą ulec uszkodzeniu w najmniej spodziewanym momencie, a zepsuty siłownika hamulca, który zawiedzie w górzystym terenie czy podczas awaryjnego hamowania może doprowadzić do tragedii. Inna kwestia to pozorne oszczędności. Nietrwałą cześć trzeba będzie w krótkim czasie ponownie wymienić na bardziej solidną, a za pracę mechanika też przecież trzeba zapłacić. Do tego pamiętamy o przestojach związanych z naprawą – nie pracująca ciężarówka to przecież straty dla firmy. Najlepiej więc poradzić się mechanika lub sprzedawcy w sklepie z częściami i wybrać zamiennik, ale tylko ten dobrej jakości.